Innehåll

Denna blogg är i huvudsak tänkt att berätta om min träning. I dagsläget består den huvudsakligen av kroppsviktsträning (Calisthenics) samt träning med Kettlebells. Du kommer även kunna läsa om annat inom området träning och hälsa som jag finner intressant.


tisdag 20 april 2010

Tabatavariant

Vet inte om Rickard var på dåligt humör när han programmerade dagens pass. Om inte så blev han säkert på ett jättebra humör då han var klar :-)

Passet började efter sedvanlig uppvärmning med ringdips. Målet var att köra 90% av max i fyra set. För att komma upp i volym gick det bra att använda gummiband eller hjälp av en träningspartner.

Lyckade köra 10 + 9 utan assistans, använde därefter ett gummiband för att ytterliggare köra 10 + 10. Fokus låg på repsantal, djup och utsträckning i toppläge. Övningen kändes bra och jag är nöjd med mitt resultat. Relationen ringdips mot vanliga är ungefär 1:3. Att både stabilisera och utveckla kraft kräver en hel del.

Därefter var det dax för en metcon:

Tabata (20 sek arbete, 10 sek vila), 10 intervaller, räkna lägsta antalet reps

Pullups alt jumping PU (räkna halva antalet vid jumping)


2 min vila

Rodd, räkna lägsta antalet meter, dela med 10

2 min vila

Armhävningar

Resultat: 5 (10/2) + 8 + 8 = 21
Inte nöjd med rodden, pacade fel och tog det för lugnt i första intervallen (81 m)

Att köra denna typ av Tabataträning är lika mycket en mental kamp som en fysisk. Alla som har kört en Tabata vet vad jag pratar om......

Sammanfattningsvis ett bra pass och en bra träningsdag. I morgon blir det aktiv vila via en långpromenad.

Oavsett hur mycket och hur bra vi tränar så är kosten det viktigaste. Vissa "experter" menar att kosten står för 80% av resultatet. Tänk på det nästa gång du är på väg att äta snabbmat...;-)

Bifogar en bild från dagens pass och lunch.


Ta hand om er därute....

Tjing
Michael

1 kommentar:

  1. Hej.
    Ja, visst var det jobbigt..
    Jag har precis entrat den här crossfitvärlden, känns superkul och en väldigt bra träningsform.
    Så mycket nytt och roliga och knepiga övningar :)
    Jag fattar inte varför Jenny talade om det innan för mig :)

    Ja, vi ses säkerligen på CFN, visst skulle du väl också tävla i Danmark i höst?

    mvh Sisi Forsstedt

    SvaraRadera